Ebben a cikkben:

A hivatásos táncos szakma ars poeticája

2021. november 27.
1766

2021. 11. 27. szombat 14.00-18.00 

Földi Béla: A ’70-es évek végén Jeszenszky Endrénél kezdtem, ami az egyetlen magániskola volt Budapesten, ahol klasszikus balett képzése és nem pontosan definiálható jazztáncképzés folyt. Majd tanulmányaimat külföldön folytattam, amelyben nagy szerepe volt a téli-nyári ImPuls tánckurzusoknak Bécsben. ’91-ben alapítottam a Budapest Táncszínházat, immár 30 éve. Együttesvezetői munkám mellett a koreografálás, az oktatás és a darabok színpadra állításával kapcsolatos minden más alkotói tevékenység tölti ki a napjaimat. Kb. 60 darabot koreografáltam, amelyekkel Ausztrálián kívül az összes földrészen felléptünk.

Táncmódszertan

A tánccal kapcsolatos emocionális találkozásom van hatással mai napig a munkásságomra. Érteni a zene lelkét és eljuttatni a gondolataimat azok számára, akik kíváncsiak erre – legyenek azok tanítványok vagy nézők. Kulturális adottság és helyzetkép, hogy a klasszikus balett formanyelve és értékrendszere a mai napig meghatározó szegmense a tánclátásom szókincsrendszerének. Az évek során főleg Raza Hammadi munkássága formálta a Budapest Táncszínháznál ma is megtalálható alaptréninget. Ehhez kapcsolódik sok más világhírű mester és technika általam tanult értelmezése és alkalmazása. A mai napig úgy gondolom, hogy a táncművészet pontos lenyomata a verbális kommunikációnak. Gazdag szókinccsel, nyitott látásmóddal, egy sok mindenre alkalmas fizikummal, szellemmel és lélekkel az ember sokoldalú táncművésszé válhat. Mai napig vallom, hogy anatómiai és fizikai törvényszerűségek mentén minőségi és mennyiségi komponensű a szakma. Hiszek abban, hogy az ember alkalmas a változásra és ezen belül az állandó pozitív fejlődésre. Ezen elvek alapján dolgozom most már több mint 45 éve a táncművészetben.

Érezhetitek, hogy ez egy kicsit rendhagyó módszertani leírás, de a módszertanom megismerése csak gyakorlatban, hosszú évek eltöltése mellett sikerülhet a teremben és a színpadon.

Art Jazz

Az Art jazz alaptechnikája a Matt Mattox féle jazz mely a testközpontból hosszú elnyújtott mozdulatokkal mutatja be a test végtelenségét, puhaságát. A dinamikai váltások, lendületes, szenvedélyes forgások és ugrások jellemzik. Az órán résztvevők forgástechnikát, ugráskombinációkat, tudatos testhasználatot tanulnak, a test középpontjából kiinduló, izolációval létrejövő mozgássorokat sajátítanak el, melyekből koreográfiák születnek. A technika kitűnően fejleszteni a koordinációs és kondícionális képességet, a hajlékonyságot és a fizikai erőnlétet.

Lényeges elemei a testközpontból és a törzsből elnyújtott hosszú mozdulatok és dinamikai váltások alkalmazása,a policentrikus izolációt ötvözi a klasszikus balett mozgásvilágával és a különböző modern tánc( Limón, Graham) technikával és egyéb kortárstánc mozgásmotívumokkal ( floor work, kontakt)..Összetettségéből kifolyólag az így kialakuló tréning komplex módon fejleszti a táncosok koordinációs képességét, erőnlétét és egyaránt alkalmas a táncban kezdő egyének képzésére. Az izolációs technikákkal létrehozott mozgás, az egyes testrészeket egymástól függetlenül mozgatja, mely nagy koncentrációt feltételez a táncostól, ezáltal fejlődik a testtudat.

A régebbi jazztánchoz képest a folyamatosságon, folyékonyságon, puhaságon van a hangsúly. A Jazztánc szabadságot, improvizációs lehetőséget ad a táncosnak, a saját személyiségének megfelelően, mozdulatain keresztül fejezheti ki önmagát.

Megalkotója Raza Hammadi (Ballet Jazz Art de Paris). Magyarországon 25 éve van jelen a stílus, Hammadi tanítványa, Földi Béla (Budapest Táncszínház) a főbb képviselője aki folyamatosan fejleszti tovább a technikát korunk táncművészeti igényeinek megfelelően.

Jelen anyag tartalma nem feltétlenül tükrözi az Európai Unió hivatalos álláspontját.

Süti kezelés beállítása
Mi és partnereink az Ön engedélyét kérjük arra, hogy cookie-kat tároljunk eszközén személyre szabott hirdetések és tartalom nyújtásához, hirdetés- és tartalomméréshez valamint nézettségi adatok gyűjtéséhez.
Süti kezelés beállítása