Ebben a cikkben:

A modern tánctechnikák oktatásának aktuális didaktikai kérdései

2021. október 16.
2241

2021. október 16. - vasárnap - 15.00-19.00 

A modern tánctechnikák oktatásának aktuális didaktikai kérdései vagy: A Graham, (Limón, Horton, Cunningham és a különböző jazztánc technikák) oktatási paradigmái a jelenkori kortárstánc alkotás felhasználói terében

Dr. Lőrinc Katalin táncművész / egyetemi tanár

Szülei: Lőrinc György (1917-1996) koreográfus és Merényi Zsuzsa (1925-1990) balettmester voltak. 1968–1977 között az Állami Balettintézet diákja volt. 1977-1978 között a brüsszeli Mudra művészeti stúdióban tanult. 1978–1981 között a stockholmi Cullberg-balett szólistája volt. 1979–1981 között a londoni Contemporary Dance School hallgatója volt. 1981–1984 között a Pécsi Nemzeti Színház tagja volt. 1984–1987 között a Bécsi Táncszínház (Tanztheater Wien, Liz KIng vezetésével) szólistájaként dolgozott. 1986-tól kurzusokat tart a Magyar Táncművészeti Főiskolán. 1988-1997 között szabadfoglalkozású volt. 1989–1991 között a Luxemburgi Konzervatórium vendégprofesszora, 1992–1997 között a Veszprémi Petőfi Színház vendégművésze volt. 1996–1997 között elvégezte a MÚOSZ Újságíró Iskolát. 1997–2008 között a Magyar Táncművészeti Főiskola adjunktusa, 2015 óta egyetemi tanára. 2001–2006 között a Győri Tánc- és Képzőművészeti Iskola művészeti vezetője volt. 2005–2009 között a Fortedanse Társulat vendégművésze. 2006 óta a Budapesti Kortárstánc Főiskola tanára. 2010–2015 a Színház- és Filmművészeti Egyetem Készségfejlesztő Tanszék mozgás csoportvezetője. 2014-ben doktorál ugyanitt. Független táncszínházi projektekben, 2011-től önálló improvizációs projektekben lép fel.

                          

Alapkérdések:

  • mit céloztak ezek a technikák a keletkezésük idején (a 20. században), és mit célozhatnak az oktatási térben ma, – hogyan alkalmazzuk őket a jelenben?
  • mit igényel a táncot tanuló test/szellem, és hogyan szolgálhatja ezt a modern tánc oktatás?
  • bármi, ami a résztvevők részéről e kérdéskörben felmerül

A kurzus felépítése:

  • informális bemutatkozó beszélgetés során a jelenlévő résztvevők hátterének, érdeklődési körének, tevékenységének felmérése; kérdésfelvetések;
  • tánctörténeti, táncoktatás-történeti háttér rövid felvázolása, elsődleges fókusszal a Graham technikán (L.K.);
  • Didaktikai alapok: mit tanítsunk meg elsőként? (testtengely, saját-test arányok és tartás megfigyelése, súlypont, illetve a testközpont „megtalálása” L.K.): itt már a résztvevők saját testen történő megfigyelései, kísérletezése is elindul
  • példák a Graham technika elemein keresztül (gyakorlat)
  • interaktív gyakorlat-készítés / megtanítás / korrekciók (páros, kiscsoportos tevékenység)
  • Szóbeli feldolgozás: kérdések feltevése (interaktív, beszélgetés formában)

Ajánlott öltözék: kényelmes holmi, amiben jól lehet mozogni (de ülni és feküdni is); lábon lehetőleg csak zokni, tehát ha lehet, cipő mellőzése, de ha nagyon kell: kényelmes, puha lábbeli.)

A pontos időbeosztást a jelenlévők összetételénél fogva az ott- és-akkor igényei fogják eldönteni. Tanításom elve minden szinten és minden célközönség esetén: az előkészített anyag-keretet az adott befogadói közönség szükségleteihez igazítani. Nem egy paradigma megtanítása a cél: közösen tanulunk, együtt keressük az utat, osztjuk meg egymással a megoldási lehetőségeket, ahogy a kérdéseket és a kételyeket is.

 

Jelen anyag tartalma nem feltétlenül tükrözi az Európai Unió hivatalos álláspontját.

Süti kezelés beállítása
Mi és partnereink az Ön engedélyét kérjük arra, hogy cookie-kat tároljunk eszközén személyre szabott hirdetések és tartalom nyújtásához, hirdetés- és tartalomméréshez valamint nézettségi adatok gyűjtéséhez.
Süti kezelés beállítása