Ebben a cikkben:

Egy táncszínházi előadás létrehozásának folyamata

2021. november 28.
60
Egy táncszínházi előadás létrehozásának folyamata

2021. 11. 28. vasárnap 10.00-14.00

Előadásom elsősorban a nem hivatásos táncegyüttesek által bemutatásra kerülő előadások létrehozására fókuszál – bár az alkotás folyamata, szinte teljesen megegyezik a nem hivatásos, a közművelődés területén, vagy művészeti iskolákban táncművészeti képzésben részesülő növendékek által létrehozott és bemutatásra kerülő rövidebb, hosszabb produkciókkal.

Azt kívánom bemutatni, hogyan lesz a gondolat megszületéséből – sok stáción keresztül – igazi színpadi produkció. Melyek azok a fontos és elhagyhatatlan lépések, amelyekre oda kell figyelnünk, hogy a létrejövő előadás igazi, minőségi színházi élményt nyújtson a nézőknek és természetesen az előadóknak is.

Mindezt egy konkrét előadás létrehozásának folyamatában szeretném bemutatni, amely egyrészt elméleti előadás + vetítés, második részében pedig a résztvevőkkel közös koreográfiai gyakorlat is egyben.

Néhány gondolat az előadásommal kapcsolatban:

  • A nem hivatásos képzési, oktatási folyamat a módszertani gazdagságon alapul, amelynek célja a különböző stílusú tánctechnikák elsajátítása, az alkotás és produkciók létrehozása.
  • Szimmetrikus tanár-csoport megközelítés működik, nagyon sok kreativitással és érzelmi kötődéssel.
  • Elsődleges célja nem a professzionista táncművészképzés, de a tehetséges növendékeknek megadja a lehetőséget a magasabb képzési formába lépéshez – felkészülten, megfelelő előképzettséggel.

Kompozíciós jellegzetességek és formai sajátosságok egy koreográfia elkészítésénél

  1. A kompozíció térformái, formái
  2. A formatartó és formaváltó utak és időtartamuk
  3. Létszámtagozódások
  4. A tánc térrajzának szólamszáma
  5. Térhelyzetek és térmozdulat motívumok
  6. Útirányok, térsíkok és frontirányok
  7. Formákon belüli távolságok
  8. Alapmotívum, variáció(k)
  9. A tánc dinamikai, plasztikai, ritmikai sajátosságai

Egy koreográfia/előadás készítésénél (rajzolásánál, írásánál) az alábbiakra vagyunk figyelemmel:

A legfontosabb szempont a koreográfiákban a technikai tartalom és az előadás minősége, színvonala. Ezt követően pedig a táncosok életkorának, a választott zenének, témának, technikának, jelmeznek, díszletnek, stb. az összhangja.

Nagyon sok múlik a zene- és témaválasztáson. Fontos a zene jellegének megfelelő kompozíciós stílusjegyek és technikai elemek használata, a motívumok egymáshoz való megfelelő viszonya (kötések), a dramaturgiai felépítés, a megkomponált kezdő és záró póz mellett, a dramaturgiai lezárás is.

Technikai tartalom:

  • Tánctechnikai elemek nehézségi szintje, száma
  • A mozdulatok és technikai elemek kivitelezésének minősége, technikai tisztasága

A mondanivaló megjelenítése, a koreográfia/előadás szerkezete:

  • Kompozíciós szerkesztés, a koreográfia struktúrája,
  • A színpadi tér használata, síkok, frontok, térirányok
  • Felhasznált motívumok, motivika, a tánctechnika életkori megfelelése
  • A választott zene életkori megfelelése, igényessége
  • A zene és a koreográfia egysége, tartalmi és formai azonossága, muzikalitás
  • Dramaturgiai tartalom, mondanivaló, üzenet, megfogalmazása
  • A zenéhez és a koreográfiához, életkorhoz illeszkedő maszk, festés, jelmez, színek, eszközök, tárgyak használata, összhangja, ízlésessége
  • A tér megalkotása, felöltöztetése – díszlet használata, harmonizálása
  • A tér tudatos használata
  • Szcenika használata (világítás, film, videó, dia vetítése)

SZALAY TAMÁS

Bánffy Miklós-, Jeszenszky Endre-, Lyra-, Életmű- és Nívódíjas, táncművész, táncpedagógus, koreográfus, rendező, dramaturg, a Magyar Érdemrend Lovagkeresztjének birtokosa.

40 éve kezdett el tanítani, amelyből 10 évig a pécsi Apáczai Nevelési Központ Művészeti Iskola Táncművészeti Tagozatának – alapító tagozatvezetője és tanára, és mellette 1991-től a pécsi ANK 1. sz. Általános Iskola 8 éves képzésű Táncművészeti Tagozatának – lesz az alapító tagozatvezetője és tanára. Eredményes pedagógia munkája alapján egyik szerkesztője és tantervírója a 1998-ban bevezetett Alapfokú Táncművészeti Oktatás programjának. Közel 20 éve tanít koreográfia-kompozíció tantárgyat a Modern-kortárs csoportvezető képzésen. Részt vett több művészeti iskola alapításában, pedagógiai programjának kidolgozásában. Rendszeres meghívottja táncművészeti fesztiválok és versenyek zsűrijének. 30 éve a Táncpedagógusok Országos Szövetsége által szervezett táncművészeti fesztiválok, versenyek szervezője, művészeti vezetője. A Szövetség alelnöke. 13 éve a hivatásos táncművész szakmát képviselő, Magyar Táncművészek Szövetsége ügyvezető titkára. A Magyar Művészeti Akadémia nem akadémikus köztestületi tagja.

Nem csak táncpedagógusként, hanem aktív előadóként, táncosként, koreográfusként is dolgozott az elmúlt évtizedekben. 51 táncszínházi előadást rendezett, koreografált itthon és külföldön, más produkciókban dramaturgként, rendezőasszisztensként vett részt. Tanítványai közül többen lettek tagjai a legrangosabb hazai és nemzetközi táncegyütteseknek. (Pécsi Balett, Magyar Nemzeti Balett, Szegedi Kortárs Balett, Frenák Pál Társulat, Svéd Királyi Balett, Lyoni Opera Balett, Dogtroep Amsterdam)

Jelen anyag tartalma nem feltétlenül tükrözi az Európai Unió hivatalos álláspontját.

A weboldalon cookie-kat használunk, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújtsuk. Amennyiben tovább használod weboldalunkat, úgy elfogadod a cookie-kat. A részletekért kattints ide!