Ebben a cikkben:

II. Színházi nevelési konferencia - Fókuszban: Közösségi színház

2022. december 15.
615
rohu1209_01

FÓKUSZBAN: KÖZÖSSÉGI SZÍNHÁZ

II. CSOKONAI SZÍNHÁZPEDAGÓGIAI ÉS SZÍNHÁZI NEVELÉSI KONFERENCIA

Időpontja: 2022. december 9-11.

Helyszíne: Csokonai Fórum - Kóti Árpád terem és Orfeum, Debrecen

A II. Csokonai színházpedagógiai és színházi nevelési konferencia az Interreg V-A Románia-Magyarország Együttműködési Program keretein belül megvalósuló, a „Román-magyar határon átnyúló képzési központ és értéktár a kulturális és történelmi örökség számára” (ROHU-446) elnevezésű projekt keretén belül valósul meg a Csokonai Színház szervezésében.

A konferencia célja, hogy kerekasztal-beszélgetéseken, közösségi színházi előadásokon és workshopokon keresztül bemutassuk, közösen megvizsgáljuk, illetve megvitassuk a közösségi színházcsinálásban szerzett tapasztalatainkat.

A konferencián három közösségi színházi előadás volt látható: a Csokonai közTér Ábrahám című produkciója, a Szívhangok Társulat Megeshetne másképp című előadása és a Káva kulturális Műhely Aziskoláját című projektje. A közösségi színházi előadásokat szakmai beszélgetések és workshopok egészítették ki, hogy a résztvevők megismerhessék egy ilyen előadás létrejöttének szakaszait, munkamódszereit.

A nemzetközi konferencián Chris Cooper író, rendező, színházi nevelési szakember, a nagy múltú birminghami Big Brum TIE Company volt vezetője a Járatlan utakon című workshopot vezetett szakmabeliek és érdeklődők számára, ahol személyes tapasztalatokon keresztül tanulhattak a résztvevők. Izgalmas kihívást jelent egy nem-hivatásos színészekből/résztvevőkből álló közösséggel közösen előadást létrehozni. A folyamat olyan, mintha egy ismeretlen tájat próbálnánk feltérképezni, és folyton váratlan élményekkel találkoznánk, ráadásul borzasztó nehéz eldönteni, hogy melyik utat válasszuk – melyik lesz a helyes irány, melyik lesz rögös út, vagy éppen zsákutca. Ez a gyakorlatközpontú workshop elsősorban a folyamatot vezető facilitátor szerepével foglalkozik. Milyen stratégiák segíthetnek abban, hogy nekivágjunk az utazásnak? Milyen döntéseket hozzunk meg mi és mit adjunk át a csoportnak? Hogyan találhatjuk meg az előadás középpontját, ami segíti az anyaggyűjtést, és lehetővé teszi egy koherens fiktív világ létrehozását? Chris Cooper több mint egy évtizeden keresztül vezette Nagy-Britannia legfontosabb színházi nevelési társulatát, a Big Brum Theatre in Education Company-t. Jelenleg szabadúszóként dolgozik Angliában és Európa számos országában. Jelentős szerepet játszik a színházi nevelés elterjedésében Kínában.

Doru Talos és Petro Ionescu a kolozsvári Reactor tagjai voltak a résztvevői annak az izgalmas kerekasztal beszélgetésnek, ahol azt jártuk körül, hogy Mit ad hozzá egy társulat életéhez, ha civilek vannak a színpadon? Azzal, hogy a színpadon nem professzionális művészeket lát a közönség, azzal, hogy nem professzionális drámaírókra bízza az előadás tartalmának megalkotását egy színház többféle kockázatot vállal. Miért éri meg mégis egy színháznak, hogy „civileknek” adja át a színpadot? Mit nyerhet és mit kockáztat azzal egy színházi intézmény, egy társulat, ha a tágabb környezetének tagjait bevonja az alkotófolyamatba, vagy a színházi előadásokba?  

Jászay Tamás kritikus moderálásával a Milyen hatással van a csoportra, illetve mit ad a tágabb közösségnek a közösségi színház?című kerekasztal beszélgetést hallgathattuk meg.
Haszonelvű világunkban hajlamosak vagyunk azt firtatni, miféle haszna van a művészeteknek? Ennél termékenyebb megközelítés, ha az objektíven szintén alig megragadható hatásról beszélünk. Hiszünk-e abban, hogy rövid vagy akár középtávon változást érhetünk el szűkebb-tágabb közösségeinkben egy-egy műalkotás segítségével? Mi motiválja jobban az alkotót: a cél vagy a hozzá vezető út? És mit szól mindehhez a valódi célközönség, vagyis annak a közösségnek a tagjai, akiknek, akikről, akikkel készül a színház? 

Bethlenfalvy Ádám vezetésével pedig arról szerezhettek tapasztalatokat a résztvevők, hogy Milyen újfajta kihívásokat jelent egy alkotó számára a civilekkel való munka egy  közösségi színházi projektben? Miért vállalkozik rá egy alkotó, hogy nem professzionális színészekkel, szerzőkkel dolgozzon egy előadás létrehozásán? Milyen problémák adódhatnak egy ilyen alkotófolyamat során? Milyen lehetőségeket, örömöket kínál egy közösségi alkotófolyamat? Mennyiben kell másképp strukturálni egy ilyen előadás létrehozását? Melyik kollégáknak ajánlják és kiknek nem ajánlják a közösségi alkotást az ebben tapasztalt színházi szakemberek? 

A kerekasztal beszélgetések és előadások mellett a résztvevők a Baby Bumm és az  Aziskoláját projet workshopjain is részt vehettek.

A konferencián közösségi színházzal, színházi neveléssel, színházpedagógiával foglalkozók, színházi alkotók, drámapedagógusok, színházzal, drámapedagógiával kapcsolatos egyetemi szakok hallgatói, pedagógusok, szakmabeli és szakmán kívüli érdeklődők voltak jelen.

Süti kezelés beállítása
Mi és partnereink az Ön engedélyét kérjük arra, hogy cookie-kat tároljunk eszközén személyre szabott hirdetések és tartalom nyújtásához, hirdetés- és tartalomméréshez valamint nézettségi adatok gyűjtéséhez.
Süti kezelés beállítása